Statystyki
- Odwiedziny: 430332
- Do końca roku: 225 dni
- Do wakacji: 32 dni
Poniedziałek, 2024-05-20
Imieniny: Bazylego, Bernardyna
W wielu klasach znajdują się uczniowie, którzy czują się, bądź są odrzuceni przez resztę grupy.
Zachęcamy do zapoznania się z informacjami:
Potrzeba przynależności
Silnie zakorzeniona potrzeba jest ważnym źródłem motywacji do działania, szczególnie istotną funkcję pełni w rozwoju młodych osób. Bardzo ważne jest bowiem poczucie, że jest się potrzebnym, podziwianym i pasującym do reszty. Osoby zaś, które mają trudność w dopasowaniu się do grupy poszukują alternatywnych sposobów zaspokojenia potrzeby przynależności, chociażby poprzez uczestniczenie w grupach poza szkołą lub w internecie, itp.
Klasowy outsider
Osoby wykluczone z grupy prezentują zazwyczaj konkretne zachowanie, które utrudnia kontakty z innymi. Takimi osobami są często dzieci agresywne, kłótliwe, mające trudności w kontroli emocji, a także nieśmiałe, pełniące rolę kozła ofiarnego. Gwoli prawdy, konfiguracji takich zachowań jest bardzo wiele.
Bolesne odrzucenie
Jak rozpoznać, że dziecko może być ofiara wykluczenia społecznego?
Zachowania rówieśników wobec ucznia |
Zachowania ucznia |
u manifestowanie obojętności lub niechęci, u odrzucenie, izolowanie z grupy rówieśniczej, u przytyki, wyzwiska, wyśmiewanie, obrażanie, u stosowanie przemocy, u odmawianie ,niechęć do wspólnych działań w grupie rówieśniczej.
|
u zmiany w zachowaniu, obniżenie nastroju, u labilność emocjonalna u spadek koncentracji uwagi, u zaniedbania higieniczne, częste choroby, u objawy psychosomatyczne, u spadek osiągnięć szkolnych, u unikanie kontaktów rówieśniczych lub nadmierna chęć upodobnienia się, udział w grupach negatywnych, u nagminne wagary, u eksperymentowanie z substancjami psychoaktywnymi, u przemoc, agresja. |
Przyczyny wykluczenia
Trzy grupy przyczyn odrzucenia:
1) Tkwiące w grupie rówieśniczej:
2) Tkwiące w jednostce:
3) Czynniki społeczne:
Jak pomóc dziecku wykluczonemu?
Nie ulega wątpliwości, że dziecko, które zostało odrzucone przez klasę, należy otoczyć szczególną uwagą i zapewnić je o swojej dostępności oraz gotowości do udzielania wsparcia. Warto jednak pamiętać także o osobach zaangażowanych w konflikt, całej klasie jako wspólnocie, wychowawcy, indywidualnych zasobach uczniów, ich sytuacji społecznej, rodzinnej czy emocjonalnej.